loading...
تاپ دات topdot
سایت تخصصی طراحی و کنترل فرایندهای صنعتی

از اینکه این سایت را بازدید می کنید  به خود می بالیم


هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز   topdot استفاده نمایید


در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی با ما در ارتباط باشید

09101191091

iman kardanpour بازدید : 292 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

دسترسی کشورهای درحال توسعه به انواع منابع جدید انرژی، برای توسعه اقتصادی آنها اهمیت اساسی دارد و پژوهش های جدید نشان داده که بین سطح توسعه یک کشور و میزان مصرف انرژی آن، رابطه مستقیمی برقرار است. با توجه به ذخایر محدود انرژی فسیلی و افزایش سطح مصرف انرژی در جهان فعلی، دیگر نمی توان به منابع موجود انرژی متکی بود.

درکشور ما نیز، با توجه به نیاز روز افزون به منابع انرژی و کم شدن منابع انرژی فسیلی، ضرورت سالم نگه داشتن محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، محدودیت های برق رسانی و تأمین سوخت برای نقاط و روستاهای دورافتاده و… استفاده از انرژی های نو مانند: انرژی باد، انرژی خورشید هیدروژن، انرژی های داخل زمین می تواند جایگاه ویژه ای داشته باشد.

 

ادامه مطلب را بخوانید

iman kardanpour بازدید : 293 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

امروزه در مراکز صنعتی و اداری جهت نظارت بر محیط فیزیکی و نظارت برکار کارکنان یا کـارگران در جـهت کنترل و مدیـریت بهـتر و کارآمـد‌تر بـه وفـور از سیستمهای تـلویزیونی مـداربسته  (closed circuit TV)(cctv) استفاده می‌شود.این سیستمها به عنوان سیستمهای کنترل تصویری نیز نامیده می‌شوند. گاهی نیز از این سیستمها با مخفف CCVE (تجهیزات ویدئویی مدار بسته) یاد می‌شود. در محلهایی مانند بانکها ـ ادارات ـ دانشگاهها ـ کارخانجات ـ فروشگاههای بزرگ ـ فروشگاههای فروش اجناس گرانقیمت مانند طلافروشیها ـ در سوپرمارکتهای بزرگ  و در کنترل ترافیک خیابانها و چهارراه‌ها این سیستمها را میتوان نصب و مورد استفاده قرار داد. استفاده از این سیستمها در منازل مسکونی رواج چندانی نیافته است ولی با پا به عرصه گذاشتن سیستمهای تصویری که قادرند حرکت را در محدودة تحت نظارت سیستم تشخیص و اعلام خطر نمایند یا توسط سنسورهای خاصی تحریک شده و شروع به ضبط فیلم از محل بنمایند انتظار می‌رود که استفاده از این سیستمها در منازل مسکونی نیز گسترش بیاید. به اینگونه سیستمها هم اکنون اصطلاح دزدگیر تصویری اطلاق می‌شود.

 

 

ادامه مطلب را بخوانید

iman kardanpour بازدید : 1272 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

به منظور حفاظت افراد و دستگاهها ، اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه که باعث صدمه دیدن دستگاهها و افراد می‌شود ، همچنین ولتاژهای بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکلهای کامپیوتری را باید در جایی خنثی نمائیم . به همین منظور استفاده از سیستم ارت و حفاظت از تجهیزات بسیار لازم و ضروری است بعلاوه با افزایش استفاده از سیستمهای دیجیتالی و حساس ، لزوم بازنگری در طراحی ، نصب و نگهداری سیستمهای حفاظتی گراندینگ وجود دارد.

 ایحاد ارت جهت حفاظت افراد و وسایل و تجهیزات الکترونیکی و ابزار و لوازم حساس صنعتی  از دو بابت حائز اهمیت می‌باشد :
الفـ - حفاظت در مقابل صاعقه و اضافه ولتاژها
ب   ـ هم پتانسیل بودن تجهیزات نصب‌شده در سایت و کارکرد صحیح آنها بخصوص تجهیزات دیجیتال و انتقال دیتابا توجه به بکارگیری تجهیزات کامپیوتری جدید  لازم است به موضوع ارت و روش اجرای اصولی آن اهمیت بیشتری داده شود تا در آینده از آسیب رسیدن به نیروی انسانی و تجهیزات کامپیوتری پیشگیری شده و از عملکرد صحیح تجهیزات اطمینان داشته باشیم .
ادامه مقاله در ادامه مطالب
iman kardanpour بازدید : 212 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

وقتی پیامی مانند دیتا، تصویر، صدا و یا فیلم قرار است انتقال داده شود نیاز به محیط انتقالی مثل فضای آزاد که ارتباط «وایرلس»بی‌سیم را شامل می‌شود، خط دوسیمه تلفنی، کابل کواکسیال و یا فیبرنوری است. در حقیقت می‌توان گفت از نظر ساختاری فیبر نوری یک موج‌ بر استوانه‌ای از جنس شیشه یا پلاستیک است که از دو ناحیه مغزی و غلات یا هسته و پوسته با ضریب شکست متفاوت و دولایه پوششی اولیه و ثانویه پلاستیکی تشکیل شده است.



ادامه مطلب را بخوانید
iman kardanpour بازدید : 265 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

اساساً اگر بخواهید انرژیهای تجدید‌پذیر از کاربرد وسیعی برخوردار شوند باید که تکنولوژی‌های ارایه شده ساده و قابل اعتماد بوده و برای کشورهای کمتر توسعه یافته نیز مشکلات فنی به همراه نداشته باشد و بتوان از منابع محدود مواد خام آنها نیز استفاده کرد. در مرحله بعدی نیز باید به آب زیاد نیاز نداشته باشد. در همینجا باید گفت که تکنولوژی دودکش دارای این شرایط است.

 

ادامه مطلب را بخوانید
iman kardanpour بازدید : 338 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

برای پاسخ به پرسش مذکور در ابتدا تعریفی از انواع توربین ها و اصول کلی کار آنها ارائه می دهیم.
توربین ها اصو لا بر اساس عامل ایجاد کننده کار تقسیم بندی می گردند . اگر عامل فوق گاز باشد آن را بخاری اگر آب باشد آبی و چنانچه باد باشد توربین بادی گو یند. توجه داشته باشیم که منظور از گاز گاز ناشی از احتراق است. لذا نوع سوخت دخیل در آن که بر حسب مورد می تواند گازوئیل مازول یا گاز باشد در این تقسیم بندی ها اهمیت ندارد. (اگر چه در کشور ما سوخت گاز سوخت غالب این توربین هاست. )


ادامه مطلب را بخوانید
iman kardanpour بازدید : 210 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

سوئیچ ها ، روترها و سرورهای گران قیمت هنگام نوسانات برق یا قطع و وصل ناگهانی نیاز به تغذیه ثابت و محافظت شده دارند . توسط " یو پی اس " علاوه بر غلبه بر مشکلات ذکر شده در زمان قطع برق نیز می توانیم تا مدتی به کار با تجهیزات خود ادامه دهیم . این دستگاهها در دو نوع آنلاین برای دستگاهها با حساسیت بالا مانند تجهیزات پزشکی اتاق عمل بیمارستان ها و آفلاین برای دستگاهها با حساسیت کمتر مانند کامپیوتر استفاده می شوند . در نوع آنلاین دستگاه همواره عملیات تبدیل ولتاژ مستقیم از باطری ها را به ولتاژ 220 ولت متناوب انجام می دهد . ولی در نوع آفلاین هنگامی که برق شهر قطع می شود حدود دو میلی ثانیه زمان می برد تا مبدل ولتاژ باتری به ولتاژ 220 ولت متناوب را راه اندازی نماید . در توان های مختلف از400 ولت آمپر تا چند کیلو ولت آمپر تولید می شوند . انتخاب UPS نیاز به محاسبه توان مصرفی و زمان برق رسانی مورد نیاز دارد .

 

 

ادامه مطلب را بخوانید

iman kardanpour بازدید : 238 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

منظور از توان بادی تبدیل انرژی باد به نوعی مفید از انرژی مانند انرژی الکتریکی است که این کار به وسیله توربین‌های بادی صورت می‌گیرد. در آسیاب‌های بادی از انرژی باد مستقیماً برای خرد کردن دانه‌ها و یا پمپ کردن آب استفاده می‌شود. در انتهای سال ۲۰۰۶ میزان ظرفیت تولیدی برق بادی در سراسر جهان برابر ۷۳٫۹ گیگاوات بود. گرچه این میزان چیزی در حدود یک درصد از کل انرژی الکتریکی تولیدی در جهان محسوب می‌شد اما در طول بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ تقریباً چهار برابر شده‌است. در این میان کشورهای دانمارک با ۲۰ درصد، اسپانیا و پرتغال با ۹ درصد و آلمان با ۷ درصد از نظر درصد تولید برق بادی از کل تولید انرژی الکتریکی در جایگاه‌های نخست قرار دارند

انرژی بادی در مقادیر زیاد در مزارع بادی تولید و به شبکه الکتریکی متصل می‌شود. از توربین‌ها در تعداد کم معمولاً فقط برای تامین برق در مناطق دور افتاده استفاده می‌شود
ادامه مقاله در ادامه مطلب 
 
iman kardanpour بازدید : 264 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

نیروگاه هسته‌ای به تأسیساتی صنعتی و نیروگاهی می‌گویند که بر پایهٔ فناوری هسته‌ای و با کنترل فرآیند شکافت هسته‌ای، از گرمای تولید شده آن اقدام به تولید انرژی الکتریکی می‌کند. کنترل انرژی هسته‌ای با حفظ تعادل در فرآیند شکافت هسته‌ای همراه است که با استفاده از گرمای تولیدی برای تولید بخار آب (مانند بیشتر نیروگاه‌های گرمایی) اقدام به چرخاندن توربین‌های بخار و به دنبال آن ژنراتورها می‌کند.

در سال ۲۰۰۴ انرژی هسته‌ای در تولید کل انرژی مصرفی جهان سهمی در حدود ۶٫۵٪، و در تولید انرژی الکتریکی سهمی در حدود ۱۵٫۷٪ داشته‌است و نخستین بار به وسیله انریکو فرمی در سال ۱۹۳۴ در یکی از آزمایشگاه‌های دانشگاه شیکاگو تولید شد. این اتفاق زمانی رخ داد که تیم او مشغول بمباران کردن هسته اورانیوم با نوترون بودند
ادامه مقاله در ادامه مطلب 
iman kardanpour بازدید : 349 شنبه 20 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

میزان کیلو وات ساعت اندازه گیری شده توسط کنتور های الکتریکی دقیقاً معادل انرژی مصرف شده توسط بارهای الکتریکی در یک بازه زمانی مشخص است. به نظر شما میزان کیلو وار ساعت اندازه گیری شده توسط کنتور معرف چیست؟ آیا معرف انرژی مصرفی مجازی (غیر واقعی)است؟ آیا معرف یک کمیت الکتریکی مستقل از مفهوم انرژی است؟ آیا دقیقاً معادل انرژی مبادله شده بین تولید کننده و مصرف کننده در یک بازه زمانی مشخص به دفعات متناسب با فرکانس برق شهر است؟ معرف چه چیزی است؟

ادامه مطلب را بخوانید
عضو شوید و از مزایای سایت استفاده کنید

عضو شوید و از مزایای سایت استفاده کنید

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
تاپ دات سایت تخصصی برق الکترونیک و کنترل، کتاب ها، جزوات، مقالات، پروژه های دانشگاهی و نرم افزارهای کاربردی را رایگان دانلود کنید. عضو شوید تا خبرنامه سایت را دریافت کنید و در انجمن های تخصصی وارد شوید. باسپاس ایمان کاردان پور
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    کدام بخش سایت را می پسندید؟
    راهنمای استفاده از ماشین حساب CASIO
    آمار سایت
  • کل مطالب : 144
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 35
  • آی پی امروز : 46
  • آی پی دیروز : 38
  • بازدید امروز : 113
  • باردید دیروز : 65
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 739
  • بازدید ماه : 1,846
  • بازدید سال : 18,082
  • بازدید کلی : 180,097
  • سیری در نهج البلاغه

    کلام امیرالمومنین ع

    خطبه 87: بیان ویژگی های متقین، فاسقین و 


    همانا محبوب ترین بنده نزد خدا، بنده ای


    است که خدا اورا در پیکار نفس یار است